Fietspaden - opritten: oproep!

Op 20 juli 2023

Recentelijk ontvingen we een belangrijke melding van een bezorgde inwoner van Zonhoven over de veiligheid op onze fietspaden. Het is gebleken dat veel fietspaden bedekt zijn met kiezelsteentjes en keitjes als gevolg van opritten die zijn aangelegd met dit materiaal. (zie foto's)
Helaas hebben deze losse steentjes soms nadelige gevolgen en kunnen ze gevaarlijke situaties veroorzaken voor fietsers. Van valpartijen tot lekke banden, de risico's zijn aanzienlijk en vragen om onze gezamenlijke aandacht.
Als gemeenschap van fietsliefhebbers en bewuste burgers willen we graag een oproep doen aan de eigenaars van dergelijke opritten. We vragen vriendelijk om de fietspaden kiezelvrij te houden door regelmatig eens te borstelen. Op die manier kunnen we samenwerken aan een veilige omgeving voor zowel fietsers als andere weggebruikers.

Het is belangrijk om te beseffen dat kleine inspanningen zoals het schoonhouden van onze opritten een groot verschil kunnen maken in de veiligheid van onze fietspaden. Als we allemaal ons steentje bijdragen (geen kiezelsteentjes in dit geval), kunnen we de verkeersveiligheid in onze prachtige gemeente verbeteren.
Laten we samen streven naar een Zonhoven waar iedereen zich veilig en comfortabel kan verplaatsen, of het nu te voet is, met de fiets of met de auto. Samen kunnen we het verschil maken!