Fusie of geen fusie?

Op 27 februari 2023, over deze onderwerpen: Gemeenteraad
Heide in Zonhoven

Zoals jullie wellicht in de media vernomen hebben, zullen Hasselt en Kortessem starten met het onderzoeken van een mogelijke fusie.

De betrokken burgemeesters houden eraan om alle aangrenzende gemeenten op de hoogte te stellen van hun voornemen en een hand te reiken naar eventueel geïnteresseerde gemeenten om aan te sluiten bij het onderzoek.

Op de gemeenteraad staat dit vandaag op het programma, N-VA Zonhoven neemt hierbij volgend standpunt:

Fusies zijn (vooral) een oplossing voor problemen die gepaard gaan met schaalgrootte. De meest voorkomende daarvan zijn problemen om voldoende geschikt personeel aan te werven, éénmansdiensten (1 IT'er of jurist in heel de organisatie maakt de organisatie kwetsbaar bij uitval), te klein investeringsbudget waardoor er geen grote projecten kunnen ondernomen worden. Een ander probleem is dat kleine gemeenten in zoveel samenwerkingsverbanden zitten (gedeelde ambtenaren, cultuur- of sportbeleid samen met de buren) dat de gemeenteraad en het schepencollege amper nog iets te zeggen hebben over hun eigen beleid.

Een goed doordachte fusie is een kans om problemen op te lossen, het is niet het gemakkelijkste traject maar kan op de langere termijn een goede verbetering zijn voor de dienstverlening aan de Zonhovenaar.

We moeten ons dus de vraag stellen, of voor we als bestuur ons herkennen in deze problemen? Loopt het Zonhovens beleid soms vast omdat we te klein zijn? Beperken ze zich vaker en vaker tot kerntaken omdat ze niet genoeg personeel of middelen heeft?

N-VA Zonhoven besluit dan ook mee te gaan met de beslissing van de burgemeester en schepenen, aangezien het antwoord negatief is op bovenstaande vragen. We zeggen dus NEEN tegen een fusie.