Meerjarenplan 2014-2019

Op 4 december 2013, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

De meerderheid keurde het meerjarenplan 2014-2019 en het budget 2014 goed. N-VA Zonhoven boog zich in detail over de cijfers en kon niet anders dan zich onthouden bij de  stemming. De meerderheid kiest immers voor een beleid van lopende zaken zonder langetermijnvisie. Deze beleidskeuze is ingegeven door de wens “bij de beste leerlingen van de klas te blijven behoren”.  Op  papier  misschien, maar  de  socio-economisch uitdagingen aangeduid in de omgevingsanalyse krijgen geen invulling. Beleid en factuur worden doorgeschoven naar de toekomst.

Een doorschuifoperatie binnen het OCMW werd eerder al vermeden door raadsleden  Nathalie  Claes  en  Koen  Roeffaers.  Bij  de  opmaak  van  het meerjarenplan   voor   het   OCMW   was   initieel   onvoldoende   rekening gehouden met de terugbetaling van de serviceflats ‘De Parel’. Hierdoor zou er in 2030 een  tekort  ontstaan van 1,3 miljoen euro. Door volgehouden constructieve oppositie en eigen voorstellen werd pijnloos bespaard, zodat een spaarplan van 57.500 euro per jaar kon worden ingeschreven.

Bij aanvang van de bespreking van het meerjarenplan maakte de N-VA fractie een aantal pertinente opmerkingen over de vorm en leesbaarheid van  het meerjarenplan.  “Een  lijvig  en  cruciaal  beleidsdocument als  het meerjarenplan kan toch niet bestaan uit een samenraapsel van tabellen zonder  enige  opdeling  in  hoofdstukken,  nummering  en  inhoudsopgave. Bovendien missen we een  algemene toelichting en een overzicht van de gebruikte afkortingen”, vat raadslid Katrien Caers de kritiek samen.

Vervolgens    werden    de    verschillende    beleidsdomeinen    van    het meerjarenplan   door   de   N-VA   fractieleden   grondig   tegen   het   licht gehouden.

Zo miste raadslid Inne Beckers een concreet actiepunt rond opvolging en begeleiding van de vzw N8W8. Deze heropgestarte vzw steunt op de inzet van  enkele  jonge  vrijwilligers.  Zij  kunnen  ongetwijfeld   ondersteuning gebruiken om er een succesverhaal van te maken, waar de Zonhovense jeugd zich welkom voelt.

Budget is voorzien voor herstelling van de speeltuinen. Voor de speeltuin van Ter Donk is renovatie echter weggegooid geld. Eerder onderzoek wees immers uit, dat de inplanting van deze speeltuin de nodige problemen met zich meebrengt, aldus raadslid Inne Beckers. In 2014 wordt de parking rond de  kerk van Ter Donk heringericht. Herinplanting van de speeltuin moet dan ook deel uitmaken van de globale herinrichting van de site. De meerderheid acht dit qua timing niet haalbaar. Een gemiste kans,  zeker aangezien de problematiek reeds lang gekend is.

Voor  raadslid  Lieve  Mallants  ontbreken  stimulansen  voor  een  positief ondernemersklimaat.  Het   voorziene  budget  gaat  voor  90%  naar  het organiseren van markten, kermissen en kerstverlichting!

Creatie van bijkomende ruimte voor KMO’s en de strijd tegen leegstand van  handelspanden  blijkt  geen  prioriteit voor  de  komende  jaren. N-VA Zonhoven pleit er bovendien voor ondernemers dichter  bij het beleid te betrekken    en    voor    de    uitbouw    van    een    volwaardig    digitaal

ondernemersloket.

Op vlak van mobiliteit pleit fractieleider Bart Vanhorenbeek voor een herziening van de snelheidsregimes en de opmaak van een coherente visie op vlak van duurzame ontsluiting van onze gemeente.

Hoog energieverbruik van gemeentelijke gebouwen is een zwakte aangeduid in de omgevingsanalyse. Raadslid Katrien Caers betreurt dan ook, dat een budget van 250.000 euro wordt uitgetrokken voor loutere verfraaiingswerken. Enige langetermijnvisie wordt niet ontwikkeld en structurele renovaties om het isolatieprobleem en energieverbruik aan te pakken ontbreken. Op dit vlak heeft een overheid nochtans een voorbeeldfunctie en kon aanzienlijk op verspilde energie worden bespaard.

Raadslid Lieve Mallants wijst op de gevolgen van de vergrijzing aangeduid in de omgevingsanalyse. Tegen 2020 is een inhaalbeweging noodzakelijk voor betaalbaar wonen, serviceflats en rusthuizen. Er worden wel ruime budgetten voorzien voor studies, maar concrete visie en daadwerkelijke actie zijn voor een volgende legislatuur. Oplossingen zullen bijgevolg hopeloos te laat komen.

Raadslid Pol Bos formuleerde enkele vragen betreffende de verkoop van de pastorijen van Halveweg en Termolen, en informeerde naar het kerkenplan. Ook op dit punt neemt de meerderheid een volstrekt passieve houding aan. Er wordt doelbewust geen visie ontwikkeld omtrent herbestemming van patrimonium. Scholen en verenigingen, die roepen om bijkomende ruimte, blijven bijgevolg in de kou staan.

Inmiddels staat ook vast, dat er in Hasselt een nieuw politiekantoor zal worden gebouwd voor de politiezone HaZoDi. Volgens huidige ramingen zal Zonhoven hiervoor ruim 7 miljoen euro moeten ophoesten. Totaal verbaasd stelt raadslid Katrien Caers vast, dat hiervoor geen budgettaire ruimte is voorzien. Dit is een onverantwoorde houding voor een gekende uitdaging van deze omvang.

Fractieleider Bart Vanhorenbeek ziet dan ook geen enkele reden voor de hoera-stemming van de meerderheid, die zich bij de beste leerlingen van de klas wil rekenen. De lage schuldgraad, waarvoor de meerderheid zich zo graag op de borst slaat, is niet enkel een realisatie van de vorige

legislatuur. Ze is vooral het gevolg van de sanering van de gemeentelijke financiën, die men eerder zelf deed ontsporen.

Het is dan ook evident, dat de gemeentelijke financiën voortkabbelen op reeds ingeslagen wegen. Niet enkel krijgt het gemeentebestuur een

injectie van 2,3 miljoen euro vanwege het OCMW. Het meerjarenplan mist vooral elke visie en geeft geen enkele invulling aan de uitdagingen aangeduid in de eigen omgevingsanalyse. Beleidskeuzes en de factuur daarvan worden uitgesteld en een hypotheek gelegd op de socio- economische ontwikkeling van Zonhoven.

Het enige plan blijkt meer jaren van stilstand.