Status verkeersveiligheid in de Beverzakstraat!

Op 2 december 2023

Wij brengen u graag op de hoogte van de recente ontwikkelingen omtrent de verkeersveiligheid in de Beverzakstraat, waarbij het gemeentebestuur helaas heeft nagelaten de aanbevelingen van de buurt serieus te nemen.

Op 8 maart 2023 ontving het college van burgemeester en schepenen een burgerinitiatief met betrekking tot de wegversmalling/plantvakken die op 14 & 15 november 2022 werden aangelegd. Bijgevoegd was een petitie met maar liefst 366 handtekeningen, die de gevaarlijke verkeerssituatie als gevolg van deze ingreep aan de kaak stelden.

Op de gemeenteraad van 24 april 2023 kregen de bezorgde buurtbewoners de gelegenheid hun bekommernissen toe te lichten en alternatieve voorstellen te presenteren. Ondanks een duidelijke roep om verandering, werd het voorstel voor een aanvaardbaar alternatief met 10 stemmen VOOR en 14 TEGEN afgewezen. Dit alternatief beoogde de snelheid te beperken en het gevaar in de bocht ter hoogte van de Maaswinkelstraat op te lossen.

Tijdens de zitting werd gesuggereerd dat een aanpassing van de voorrangsregeling al aanzienlijke verbeteringen zou kunnen brengen. Het gemeentebestuur beloofde een evaluatie van de huidige inrichting één jaar na aanleg.

Stand van Zaken:

Yannick Aerts: "Op dit moment lijkt het erop dat het gemeentebestuur weinig toegeeflijkheid vertoont en mogelijk zal verwijzen naar het schepencollege. Dit kan worden opgevat als een uitstel van beslissing, waarbij de indruk wordt gewekt dat de informatie nog moet worden doorgenomen."