Variapunten Gemeenteraad

Op 26 oktober 2022, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

Graag informeren we jullie over de variapunten die onze fractie aankaartte tijdens de GR van afgelopen maandag:

1. Volgens het VLAIO* kunnen gemeenten een subsidie bekomen van 30% voor de aankoop en of transformatie van leegstaande of vrijkomende handelspanden en bedrijfsruimten in de kernen met een Maximum van € 500.000 per project en per gemeente.Hoe is de beleidsvisie op lange termijn? Momenteel hebben wij meer dan 10 panden leeg staan.
    Onze fractie vraagt of er in Zonhoven panden in aanmerking komen voor het project rond kernversterking?

2. Met mijn burgerprofiel App* reikt de Vlaamse overheid een instrument aan om met burgers in interactie gaan. Het is de essentiële schakel in de digitale dienstverlening van lokale besturen.
    * Een eigen app met de gekende mijn burgerprofiel-functionaliteiten
    * Extra lokale functionaliteiten zoals : eenvoudig afspraak maken, meldingen doen, lokaal nieuws…
    Onze fractie vraagt of het gemeentebestuur gaat toetreden om een eigen gemeente app te ontwikkelen met mijn Burgerprofiel-functionaliteit en hiermee het intakeformulier gaat invullen om alle praktische details te ontvangen?

Voorts stelde onze voorzitter vast dat ook in de meest recente aanbesteding (herstellingswerken wegdek) prijs het enigste gunningscriteria is.

Of de leverancier met buitenlandse arbeidskrachten werkt of niet, of hij lokaal verankert is of niet, het werk uitvoert met milieuvervuilend materiaal of met milieuvriendelijk materiaal... Het maakt voor het bestuur niet uit. Enkel de goedkoopste prijs telt.

Wij vinden als fractie het bijzonder jammer dat de lokale verslaggever onze variapunten niet mee opneemt in zijn verslag.

Wat is VLAIO?

Wat houdt de app burgerprofiel in?