GEMEENTEBELASTING OP DRIJFKRACHT DER MOTOREN GOEDGEKEURD

Op 28 mei 2013, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

Tijdens de gemeenteraad van 27 mei jl. heeft de Zonhovense gemeenteraad de belasting op de drijfkracht voor de periode van 2013 tot en met 2018 goedgekeurd en dit ondanks een aantal fundamentele bezwaren van N-VA Zonhoven.

In haar verkiezingsprogramma van vorig jaar heeft N-VA Zonhoven gepleit voor het stapsgewijs afschaffen van de belasting op de drijfkracht der motoren.

Lokaal ondernemerschap wordt immers gestimuleerd en beloond door het inperken van plaatselijke belastingen en taksen.

Als budgettair tegengewicht voor afschaffing van de drijfkrachttaks en als stimulans tot duurzaam ondernemen in Zonhoven kunnen volgens N-VA Zonhoven een belasting op grootverbruik (zoals de onlangs ingevoerde K-belasting in Genk) en een belasting op reclamebladen (die vooral gericht is naar de grote, nationale ketens) worden ingevoerd.

De N-VA fractie ging bijgevolg niet akkoord met het invoeren van een drijfkrachttaks voor een periode van 6 jaar, aangezien wij vrezen dat er dan geen evaluatie zal gebeuren van de K-belasting zoals ze in Genk onlangs is ingevoerd en de drijfkrachttaks definitief voor de huidige bestuursperiode wordt ingevoerd.

N-VA Zonhoven stelde daarom bij monde van fractieleider Bart Vanhorenbeek  voor om deze belasting voor 1 jaar in te voeren, zodat er begin volgend jaar een evaluatie van o.a. de nieuwe K-belasting in Genk kan gebeuren en er volgend jaar desgevallend een belasting kan ingevoerd worden die beter gericht is op de noden van de Zonhovense ondernemer.

De meerderheidspartijen, met Open-VLD op kop, hadden hier echter  geen oren naar en keurden het belastingreglement voor 6 jaar goed.

Een gemiste kans dus om de hand te reiken naar de Zonhovense ondernemer…