Heraanleg voor de Halveweg en Beringersteenweg.

Op 13 september 2023

Afgelopen dinsdag gingen Nathalie en Dirk kijken naar de plannen voor de heraanleg van de Halveweg en Beringersteenweg. Wij juichen deze heraanleg toe, maar hebben enkele opmerkingen over dit project van "Wegen en Verkeer".

Eerst het positieve nieuws. De nutsvoorzieningen worden gefaseerd vernieuwd. Al jaren zijn er verzakkingen op de Halveweg die voor gevaarlijke situaties zorgen voor fietsers en voetgangers. Aan de fietsers wordt eveneens gedacht door de fietspaden te heraanleggen, deels met gescheiden fietspaden wat de veiligheid alleen maar ten goede komt.

Opvallend is dat er in dit project veel parkeerplaatsen verdwijnen, zowel voor de handelaars op de Halveweg als voor de bewoners. Dit is vooral het geval voor een pedicure, een apotheek en enkele horecazaken. Het lijkt erop dat dit voor de bewoners een vervelende situatie gaat worden, maar zeker voor de handelaars die hun klanten bijna geen parkeerplaatsen meer kunnen bieden. Door een kleine aanpassing zou dit probleem verholpen kunnen worden. We willen graag benadrukken dat we met grote belangstelling uitkijken naar de resultaten van de studie met betrekking tot het aantal beschikbare parkeerplaatsen. Helaas kon men ons tijdens de infomarkt geen antwoord op deze vraag geven. We kijken ernaar uit om deze resultaten te ontvangen

Ook zullen veel bewoners en handelaars gedeeltelijk onteigend worden, waardoor juist hun parkeerplaatsen verdwijnen. Verder worden er ter hoogte van de Schopdriesweg en de Kievitveldstraat veiligere oversteekplaatsen voorzien. Toch zou het misschien nog veiliger kunnen worden door verkeerslichten met drukknoppen te plaatsen op deze locaties om het oversteken te vergemakkelijken en veiliger te maken.

Verder wil men ter hoogte van de Wijvestraat een rotonde maken met verkeerslichten. Deze rotonde zal een uitdaging vormen voor het zware verkeer dat de Halveweg gebruikt, en het lijkt ons ook de vlotte doorstroming te bemoeilijken. Bovendien zal het plaatsen van deze rotonde onvermijdelijk leiden tot de sloop van het kapelletje van de Halveweg, wat toch een herkenningspunt van de Halveweg is. We vragen ons af of een gewoon kruispunt met verkeerslichten, afgestemd op de spoorwegovergang, niet voldoende zou zijn. Hierdoor kan men extra ingrepen en dure uitgaven vermijden.

Ook het stuk Wijerstraat zou op 70 km/u blijven, wat misschien beter herleid zou worden tot 50 km/u, aansluitend op de Halveweg en Beringersteenweg. Al deze bedenkingen en opmerkingen waren ook hoorbaar bij de betrokken buurtbewoners die aanwezig waren. We hopen dat "Wegen en Verkeer" deze opmerkingen ter harte neemt, onderzoekt en aanpast.

Toch zijn we ontzettend blij dat er eindelijk de nodige aandacht wordt besteed aan de Halveweg en Beringersteenweg (N72). De werken zouden in 2025 starten. Dit zal natuurlijk de nodige (verkeers)hinder met zich meebrengen, maar hier moeten we allemaal begrip voor opbrengen.