NIEUW BELASTINGREGLEMENT OP RECLAMEBORDEN VISEERT OOK RECLAME OP BEDRIJFSVOERTUIGEN

Op 28 mei 2013, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

Niettegenstaande gefundeerde kritiek van de N-VA fractie voelde de meerderheid zich op de gemeenteraad van 27 mei 2013 comfortabel genoeg om het voorgestelde belastingreglement op reclameborden in ongewijzigde vorm goed te keuren.

De geldigheidsduur van het vorige belastingreglement op reclameborden – dat enkel vaste reclameconstructies als voorwerp had – heeft sinds eind 2012 geen rechtskracht meer. Vanaf dit aanslagjaar zal men ook de mobiele constructies belasten, om de voorheen bestaande ongelijke behandeling tussen vaste en mobiele constructies weg te werken.

Volgens het nieuwe belastingreglement zullen met mobiele constructies gelijkgesteld worden “de wagens, vrachtwagen, aanhangwagens of gelijk welk ander rollend materieel, al dan niet gekoppeld aan een trekker, waarvan de plaatsing en de opstelling op een bepaalde locatie die dermate strategisch is dat kan worden vermoed dat ze geplaatst zijn met de bedoeling om reclame te maken, ongeacht de tijdsduur van de plaatsing”.

Gemeenteraadslid Katrien Caers wees erop dat wetgeving objectief, normatief en neutraal hoort te zijn. Een belastingreglement moet het belastbaar feit accuraat omschrijven, zo niet wordt afbreuk gedaan aan de rechtszekerheid waardoor het volledige reglement door onwettigheid is aangetast. Volgens het nieuwe reglement zal het al dan niet belasten van een bepaalde toestand afhangen van de discretionaire bevoegdheid van de ambtenaar die het proces-verbaal opstelt. Dit is om toepassingsproblemen vragen!

N-VA was voorstander om de professioneel beletterde voertuigen expliciet vrij te stellen van belasting. Het is immers altijd de bedoeling van de ondernemer om reclame te maken als een voertuig beletterd wordt. Elke plaats in Zonhoven waar dergelijk voertuig geparkeerd wordt, zelfs reglementair, kan derhalve beschouwd worden als zijnde “strategisch” en dus belastbaar. Ook reclameborden aan de handelszaak zijn bedoeld om reclame te maken doch die zijn wel expliciet vrijgesteld.

Het nieuwe reglement vertoont nog meer onduidelijkheden en lacunes (bijv. de berekeningswijze van de belastbare oppervlakte bij voertuigen) zodat Katrien Caers voorstelde de beslissing met betrekking tot de goedkeuring van het reglement uit te stellen naar de volgende gemeenteraad en intussen een ad hoc gemeenteraadscommissie samen te roepen, samengesteld uit de bevoegde ambtenaar en een vertegenwoordiger van elke fractie, om zich samen te buigen over de problematiek.

Helaas had de meerderheid hier geen oren naar er werd het reglement toch goedgekeurd.

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is