Open VLD opent 5 extra opvangplaatsen voor asielzoekers in Zonhoven

Op 25 oktober 2019, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, In de pers, OCMW-raad

Het vast bureau heeft beslist om 5 extra opvangplaatsen te voorzien voor alleenstaande mannen op de Halveweg. In 2018 heeft Theo Francken -na een zware internationale vluchtelingencrisis- de opvang in Zonhoven afgebouwd naar 15 plaatsen. Onder het beleid van Maggie De Block gaat Open VLD in Zonhoven nu akkoord om dat aantal weer te verhogen met 5 extra opvangplaatsen, dus 20 in totaal of een toename met 33%. Dit terwijl onze gemeente al meer dan inspanning genoeg levert met de opvang van de 15 plaatsen, die gevestigd worden in woningen van het OCMW. Onze N-VA fractie betreurt deze beslissing.

Het gewijzigde asielbeleid onder Maggie De Block zorgt opnieuw voor een stijging van het aantal asielaanvragen in Vlaanderen. Dat is voelbaar tot in Zonhoven, terwijl er momenteel geen sprake is van een vluchtelingencrisis zoals voorheen.

Als lokaal bestuur ontvangt men van de federale overheid een tussenkomst voor opvang van asielzoekers. Maar dekt dit alle kosten (personeel, infrastructuur,…) en voordelen (busabonnementen, medische kosten, ...) ten laste van het OCMW?

Verder vraagt onze fractie zich af of de Zonhovenaren wel akkoord zijn met deze extra opvangplaatsen. Om humanitaire redenen mensen op de vlucht opvangen en bescherming bieden is nobel, zelfs niet meer dan menselijk. Maar ondoordacht beleid ondermijnt het lokale draagvlak en ontwricht samenlevingen elders.